onsdag den 22. maj 2013

På ønskelisten

Ting (måske især bøger) jeg ville ønske, at jeg havde:


Den indeholder 121 plakater, som har været en del af danskernes hverdag i næsten et århundrede. Bogen er udgivet i forbindelse med en udstilling af Dansk Plakatmuseum. I den finder man blandt andet disse:

Bogen kan købes her. Plakatmuseet er i øvrigt et besøg værd.







Graphic design a New History udforsker dens udvikling fra slutningen af ​​det 19. århundrede til i dag. Organiseret kronologisk, bogen belyser det dynamiske forhold mellem design og produktion samt roller teknologi, social forandring, og kommercielle kræfter på forløbet af design historie. Layoutet af hvert kapitel afspejler den unikke stil af perioden, den beskriver, og nogle 450 illustrationer i hele volumen giver en visuel registrering af mere end hundrede års kreative præstation i marken.

Denne bog skildrer fremkomsten af varierede modernistiske design stilarter i begyndelsen af ​​det 20. århundrede, og undersøger derefter krigstid politisering af regionale stilarter gennem amerikanske regering protektion og revolutionære sovjetiske ideer. Rigt kontekstualiserede kapitler krønike historie Bauhaus og stigningen i den internationale stil, efterfulgt af den postmoderne bevægelse i 1970'erne og 80'erne. Efter at fremhæve den seneste udvikling inden for grafisk design rundt om i verden, diskuterer forfatteren konsekvenserne af billige, kraftfulde design software og de ​​udfordringer designerne nu. 

Jeg er sikker på den vil være god at finde inspiration i, være spændende læsning for designinteresserede og pynte godt på min hylde.








BIG BRAND THEORY indeholder historien om branding kampagner for firmaer som Adidas, H&M, Lacoste og Starbucks. Eksemplerne i bogen nøjes ikke kun med én del af hver kampagne, men kigger på flere dele og på flere niveauer.  Ikke mindst gennemgår bogen, hvad vi som designere kan lære af hver kampagne.


Hvis der var masser af overskud i pengepungen, havde jeg nok slået til. I stedet må jeg nøjes med at drømme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar